mandag 21. mai 2012

Knubber (Eggehvitekaker)

I siste utgave av Ren Mat fant jeg en oppskrift på eggehvitekaker som jeg testet ut. De sprø og delikate småkakene minnet veldig om noen kaker min farmor alltid pleide å lage til jul, som hun kalte "knubber". Jeg vet jeg skrev ned oppskriften en gang, men har aldri fått prøvd den ut. Så her kommer en modifisert utgave av eggehvittekakene fra Ren Mat - som er ment å ligne på farmor sine knubber slik jeg husker dem. Det mest spesielle med knubbene var at de skulle bakes med korinter (bittesmå rosiner), som ble en blanding av harde og seige når de ble stekt, og ga både smak og tyggemotstand til noen ellers ganske anonyme småkaker. Men korinter er ikke så lett å få tak i, kakene blir gode med rosiner også. Uansett er dette en super oppskrift for å få brukt opp eggehviter, noe som gjerne hoper seg opp i kjøleskapet hos meg. Jeg tar vare på eggehvitene hver gang jeg lager majones, hollandaise eller lignende, og så veier jeg eggehvitene når jeg skal bake for å se hvor mange det er. En eggehvite fra et normalt stort egg veier ca 40 gram.

Oppskrift knubber

5 eggehviter
200 g sukker
200 g smør
200 g hvetemel
1 kopp korinter eller rosiner
2 ts vaniljesukker

Rør smør og sukker hvitt. Stivpisk eggehvitene. Bland mel, vaniljesukker og korinter/rosiner. Bland så melblandingen og eggehvittene vekselvis inn i smørkremen til en jevn deig, men unngå å røre for mye så deigen ikke faller helt sammen. Kakene settes med teskje på bakepapir. De flyter veldig utover, så la det være god plass i mellom kakene.

Stek på 160 grader i ca 25 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr