torsdag 29. mars 2012

Ukens tips: kraft på rekeskall

Nå er de norske rekene på sitt beste. Ta vare på rekeskallene etter neste rekekveld, og lag en kraft som blir et supert utgangspunkt for skalldyrsuppe, saus eller rekecurry

ca 1/2 kg rekeskall med hoder
100 g smør
2 store løk i grove biter
2 fedd hvitløk
1/2 flaske hvitvin
1 ss tomatpuré
vann

Fres rekeskallene i smør til all fuktighet virker borte. Tilsett så løk, hvitløk og tomatpuré og fres videre i ca 1 minutt. Slå vin over og tilsett kaldt vann til det dekker. La dette småkoke/trekke i ca 20 minutter og sil over i en annen kjele. Kok kraften inn til omtrent halv mengde for å få en mer konsentrert kraft.

11 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Og jeg som har pleid å kaste rekeskallet. Tsk tsk.

    SvarSlett
  3. Var veldig fristet... og klarer ikke å ikke skrive det. Men du må jo spise opp maten din! :)

    SvarSlett
  4. Mmmm, denne ble digg. Gleder meg til fiskesuppa i morgen :)

    SvarSlett
  5. å, så bra! Er ikke ofte jeg får vite at folk faktisk har brukt oppskriftene mine. Stas!

    SvarSlett
  6. Hei! Har akkurat oppdaget bloggen din, og er kjempefan! Denne oppskriften lagde jeg på søndag, og brukte i fiskesuppe i dag, ble kjempebra, og fikk masse skryt av middagsgjesten. Lillemann - som ikke er noen middagsgutt - dyppet brødet i sausen gjentatte ganger(og droppa fisken, menmen. Trøsta meg med at det tross alt var hjemmelaget rekekraft!).

    Kom gjerne med mange flere oppskrifter :)

    SvarSlett
  7. Så gøy å høre, Mariann! Det går litt i perioder hvor aktiv jeg er på bloggen. For tiden er det litt stille fordi jeg akkurat har begynt i jobb etter et langt permisjonsår. Men legg gjerne igjen spørsmål og oppskriftsønsker på fb-siden min, det hjelper veldig på inspirasjonen :-) (i tillegg til kommentarer som denne da!)

    SvarSlett
  8. Hei!

    Laget fiskesuppe i går og brukte oppskriften din på kraft av rekeskall, som dannet en fantastisk god base. Super oppskrift! Har skrevet artikkel om dette, og har selvsagt kreditert deg. Se http://matosofi.com/2013/07/24/rekeskall-kraft/

    Ha en riktig fin sommer!

    SvarSlett
  9. For en god stund siden frøs jeg ned nokså mye rekeskall som jeg tenkte jeg skulle bruke til å lage kraft av. Spørsmålet er om det er ok med skall som har vært lenge i fryseren (de var kanskje til og med fra opptinte reker - akkurat det husker jeg ikke). Noen som har erfaring/vet svar?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde ikke være noe problem - men ta lukt-testen: lukter de ikke godt så kommer ikke kraften til å smake godt heller :-/

      Slett

Subscribe

Labels

Flickr