onsdag 31. oktober 2012

Spis opp gresskaret ditt

Halloween igjen. Leser at Norge er selvforsynte med gresskar til Halloweenfeiringen. Fint det, men samtidig sier de fleste oppskrifter med gresskar at det er forskjell på dekorasjonsgresskar og matgresskar, og at man ikke skal bruke dekorasjonsgresskar i mat. Men alle gresskar er jo spiselige! De fleste halloween-gresskarene veier rundt 10 kg, og ca 8 kg av det er fullt ut spiselig. Den eneste grunnen til at man ikke anbefaler dekorasjonsgesskar i matoppskrifter er fordi de har mindre smak enn andre gresskar.

Vil du bruke dekorasjonsgresskar i matlaging er den beste måten å tilberede det på å legge store gresskarbiter utover en langpanne og la det bake lenge i ganske svak varme i ovnen. Minimum 1 time på 180 grader, men helst bare 120 grader i minimum 2 timer. På denne måten fordamper mye fuktighet fra gresskarene, og smaken blir mer konsentrert. Stikk gjerne litt i gresskarene med en gaffel først, så mer fuktighet slipper ut. Når gresskarene er ferdig bakt og rensket for skall og frø kjører du dem i en blender til puré. Denne pureen kan du bruke som utgangspunkt for suppe, pai, bakverk og alle slags andre oppskrifter som krever gresskar. Får du en stor porsjon kan du fryse ned. Skal du bruke pureen til søte bakverk krydrer du den med en klassisk kryddermix for gresskar: tørket ingefær, kanel, muskatnøtt og allehånde. Så kan du til og med lage deg en deilig "Pumpkin spice latte" ...

Til og med frøene kan brukes, se dette innlegget.

15 kommentarer:

  1. Jeg er egentlig ganske irritert over at bl.a. frukt.no har vært så ivrige på å formidle at vi ikke skal spise "dekorasjonsgresskarene", for det er virkelig sløsing. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal lage ennå, men har masse gresskarpure i porsjonsposer i fryseren nå.

    SvarSlett
  2. Helt enig, Heidi! Finnes masse gresskaroppskrifter på nettet, men mest spennende på engelske/amerikanske sider.

    SvarSlett
  3. pyntegresskar og gresskar er to forskjellige ting. Pyntegresskarene skal ikke spises, de store vanlige er derimot veldig gode og spislige :)

    SvarSlett
  4. Anonym (skriv gjerne hvem du er ved neste anledning :) : Det er jo ikke noe i veien for å spise pyntegresskarene, det er bare det at smaken ikke er like god...

    SvarSlett
  5. Hvilke deler av gresskaret kan spises? Snakker om de store halloween-gresskarene.
    Et gresskar består jo av det oransje skallet, som man ikke spiser, men hva med innmaten?

    Har hørt at man kan spise både frø og den faste massen som sitter fast i skallet, men hva med "trådene" rundt frøene. Kan disse også spises? Hvorfor / hvorfor ikke? :)

    SvarSlett
  6. Hei, det er garantert ikke farlig å spise trådene, men jeg pleier å renske dem bort, fordi de har en trenete konsistens og ikke smaker noe særlig...

    SvarSlett
  7. Her vi bor, er det bare ''Halloween'' gresskar å få kjöpt til en rimelig penge.
    Gresskar er en vanlig grönnsak i Asia hvor jeg har bodd det meste av mitt voksne liv.
    Dersom en har drivhus, går det an å ta frö av gresskar som selges nå for å så til våren, og de gir bra med frukt. Dersom en hoster dem för de blir for modne, smaker de også bedre.

    SvarSlett
  8. Må man lage puré av det før man fryser det eller kan man kjære det i biter å så fryse ? Hvor lenge kan det ligge i frysen ?

    SvarSlett
    Svar
    1. DU kan gjerne fryse det ned i biter! Hvor lenge det kan ligge i fryseren kommer an på hva slags fryser du har, men i en dypfryser kan det ligge mange måneder.

      Slett
    2. Jeg har fryseskap, men håper jeg klarer å mye god av det før det har gått så lang tid :p tusen takk for svar :)

      Slett
  9. Beklager hvis jeg er/ble litt forvirret. Jeg tenker ikke over Halloween. Jeg tenker: Nå i dag, kjøper jeg en gresskar og ta bort frøene, de skal jeg bruke for å steke. Kan jeg koke resten (skal og innmat) samtidig og behandle det som søtpotet eller trenger skallen en annen behandling enn resten forsi den er hardere?

    SvarSlett
  10. Denne hørtes spennende ut. :-)

    SvarSlett
  11. Når man har skjært ut Halloween gresskar og tatt ut og sortert frøene og alt annet hver for seg så ender man opp med veldig lite mat. Det er gresskarfrøene. Det er de oransje trådene. Det er mikroskopisk masse med annet innhold som er nesten like bløtt som de oransje trådene. Og så er det et par cm med gulgyllen masse tett inntil det oransje skallet.
    Hva av dette er innmaten? Hvilke deler kalles innmat? Er det alt som er innenfor ytterskallet? Eller er det slik at yttersiden kan spises også i ettertid (etter lykt)? Skal man skjære biter av innsiden (det gulgylne laget rett under det oransje skallet) også. Eller er det kun det myke som er i midten rundt frøene som også er litt gulgyllen?

    SvarSlett
  12. Hei. Nå fant jeg endelig deler av svarene på dette. Se tilberednings-delen på denne linken.
    https://www.bama.no/gronnsaker/gresskar/
    Ser ut til at skallet på Halloween gresskaret ikke kan spises. Men fortsatt usikker på om den delen rett bak skallet (fruktkjøttet) kan spises eller om det kun er det løse innholdet?

    SvarSlett
  13. Man kan spise alle delene av Halloween-gresskaret. Jeg tror riktignok ikke det ytterste laget av skallet vil være noe særlig godt/mykt (uten å ha prøvd, kanskje er det godt om man rister biter i ovn med skallet på?), men alt det harde kjøttet som utgjør det meste av gresskaret, blir mykt, mørt og smakfullt når det stekes eller kokes. Det tar ikke så lang tid heller. De myke delene som er innerst kan være vanskelig å skille fra frøene, jeg pleier ofte bare å ta det bort før jeg lager suppe. Frøene kan ristes, selv syns jeg det er litt plukk å spise de likevel.
    Det kan være vanskelig og tidkrevende å skjære løs kjøtt fra innsiden av gresskar som man skal bruke til lykt, siden det er så hardt før det varmebehandles, og man kun har et hull på toppen å jobbe fra. Jeg bruker skjeer og små skarpe kniver, men antar det finnes egnet verktøy å kjøpe. Jeg syns det er SÅ verdt det, jeg elsker gresskarsuppe! MEN: ikke prøv å lage mat av noe du allerede har brukt som lykt, da;) Stearinlys varmer opp med giftig røyk, og grønnsaken blir fort dårlig.
    (Eller, kanskje om man bruker et elektrisk lys inni, og bare har den stående ute et par timer, så kan man tilberede etterpå likevel. Det ville være mye enklere å tilberede når man kan kutte gjennom hele!)

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr