tirsdag 21. september 2010

Om holdbarhet og oppbevaring av rester

Jeg har måttet grave litt når det gjelder holdbarhet og oppbevaring av rester. Få av de kokebøkene som gis ut i dag toucher innom mathygiene, og de gode gamle husmødrene (Schønberg Erken og co) er muligens litt utdaterte på området.

Med utgangspunkt i egen erfaring, en artikkel i Vårt Land, mattilsynets sider og en lærebok i mathygiene skal jeg prøve å komme med noen råd (takk for oppfordring, Eva!). 

Når det gjelder mat i DITT kjøkken som DU har laget fra bunnen av og DU skal spise, vil jeg si at alt som lukter ok, ser ok ut og smaker bra, stort sett er kurant å spise.

Men det kan være greit å ha med seg noen tommelfingerregler på veien, særlig hvis det er flere enn deg som enten lager eller skal spise restene:
  • Oppbevar helst rester i kjøleskap i tette plastbokser.
  • Skal du fryse ned rester så gjør det så fort maten har romtemperatur.
  • Tin alltid nedfryste rester i kjøleskap (frysing dreper ikke bakterier, de bare går i dvale).
  • Bakterier trives stort sett dårlig i mat som er veldig tørr, veldig salt, veldig søt, veldig sur eller veldig basisk. (Det samme gjelder mat med "egne" bakteriekulturer, som muggost eller yoghurt).
  • Mat som lett blir dårlig er: kjøtt, fisk, meieriprodukter, egg. (Egg har lang holdbarhet hvis skallet ikke er knust...)
  • Fordelen med lett bedervelig mat er du kjenner på lukta om den er blitt dårlig. Rester av f.eks. grønnsaksretter er skumlere fordi det kan være bakterievekst uten at du merker det.
  • Mat som er muggen kaster jeg. Uansett. (Unntak: Ost...)
  • Middagsrester som har stått mer enn to-tre dager i kjøleskapet er jeg alltid nøye med å varme skikkelig opp før det skal spises. (Helst koketemperatur, ihvertfall 60 grader)
  • Det samme gjelder rester som har stått i romtemperatur mer enn et par-tre timer.
  • Det er forskjell på «best før» og «holdbar til og med». Mat som er merket «best før» kan spises to til tre måneder etter dato, hvis den blir godt oppbevart i kjøleskap med riktig temperatur og innpakning.

14 kommentarer:

  1. Flotte tips :)
    Jeg har et spm jeg lurte på om du kunne svare på: jeg åpnet en pakke kyllingkjøttboller (den stolte hane) igår, pakket den inn i en plastpose og satte en i kjøleskapet. Idag når jeg skulle lage meg middagnr2 med disse kjøttbollene va de blitt "sure". hva har jeg gjort feil?

    SvarSlett
  2. Bra at lukter på maten! Gitt at kjøttbollene ikke var gått ut på dato ville jeg levert dem tilbake til butikken - de må ha vært oppbevart feil et eller annet sted på vei fra produsent til deg...for du lot dem ikke ligge lenge i romtemperatur før du la dem i kjøleskapet?

    Tusen takk for lenke fra Et Sunnere Liv (http://tulleskjuraslivsstil.blogspot.com/) forresten :-)

    SvarSlett
  3. Finnes det lenger noe som er "holdbar til og med"? Jeg kan ikke huske å ha sett det noe sted.

    SvarSlett
  4. Det heter vel stort sett "holdbar til", ja

    SvarSlett
  5. presisering, jeg synes alt er "best før", det er sjelden jeg ser "holdbar til (og med)". (På noe ost vi hadde her, sto det "best før" på norsk, mens "holdbar til" på svensk og dansk)

    SvarSlett
  6. ah! inn med t-skje, ja ;-) Det står ofte "holdbarhetsdato", som tilsvarer holdbar til og med. På ferskvarer som kjøtt og fisk skal det i hvert fall stå en holdbarhetsdato, ikke "best før".

    SvarSlett
  7. Flott skrevet! Veldig bra, dette er klasse! God kveld! Håper den blir fin! Hei hei:)

    SvarSlett
  8. Takk for gode ord, du mystiske gjest!

    SvarSlett
  9. Fin info dette! Har pepperkakedeig fra meny som gikk ut 24.12 uåpnet! Kan denne trygt lages og spises en uke senere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Garantert! Pepperkaker skal jo stekes på nesten 200 grader. Saksøk meg om du blir dårlig ;-)

      Slett
  10. Hei, fantastisk side. Jeg lagde kraft av Svineknoke. Delte kraften i 2, for å lage suppe senere. Hvor lenge er den holdbar i kjøleskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager sent svar! Jeg kan ikke gi deg et absolutt svar på antall dager, men er det mer enn en uke til du skal lage suppa ville jeg kanskje slengt kraften i fryseren i mellomtiden. Ellers lukter du fort om kraften begynner å bli sur. Jeg må innrømme at jeg har hatt kraft stående i tette glass i kjøleskapet ganske lenge.

      Slett
  11. Hei. Jeg har stekt kjøtt og med pizzafyll. Står i tett plastboks i kjøleskapet. kan jeg bruke den femte dagen etter den blei stekt ? ;-)


    SvarSlett
  12. Kan jeg lage potetmos ( av mandelpoteter ) en onsdag som skal spises på lørdagen ? tenkte å bare koke/ mose og tilsette smør, så på kjøl og så tilsette melk/fløte under oppvarming på lørdagen. Skal ha med på fjellet og ønsker å ha mye gjort før fjellturen.

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr