onsdag 19. oktober 2011

Müslivafler

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til dette eksperimentet, for utgangspunktet er ikke særlig fristende: kald havregrøt. Men for å være helt ærlig, det ble kjempegodt! Mann og barn fikk ikke vite hva som var oppi før etterpå: alt ble spist opp, og barna jublet over å finne rosiner i vaflene. Mannen måtte innrømme at han synes det var helt greit at jeg hadde kalt det noe litt mer tiltalende enn "havregrøtvafler", men smaken hadde han ingen ting å si på.

Nå skal det sies at jeg lager særdeles god havregrøt - med rosiner og tranebær, diverse frø, kanel, brunt sukker eller honning. Jeg koker grøten på vann, men sper med melk mot slutten. Noen ganger har jeg i litt olje. Av og til lar jeg små fruktbiter koke med.

Denne oppskriften er et utgangspunkt, du må prøve deg frem med mengde mel/potetmel og melk, avhengig av hvordan havregrøten din er i utgangspunktet:

3 dl havregrøt-rest
2 egg
2-3 dl melk
2 ss potetmel
2-3 ss hvetemel
1 ss sukker
1 ss olje eller smeltet smør

Hvis havregrøten i utgangspunktet er usøtet og usaltet har du oppi en klype salt og en ekstra skje med sukker. Jeg smurte vaffeljernet med smør mellom hver vaffel, og lot dem steke litt ekstra lenge.

Dette er vafler du kan spise med god samvittighet til både frokost og lunsj - og det er selvfølgelig helt riktig å servere dem med geitost!






9 kommentarer:

  1. Du hadde gledet min mammas hjerte - hun har alltid alt mulig "greier" fra kjøleskapet i vaffelrøra - iallefall opplevdes det sånn da man var barn :-D

    Jeg er helt sikker på at vaflene var nydelige og hadde jeg ikke vært så sabla glad i grøt at jeg alltid sluker de kalde restene, så hadde det nok blitt grøtvafler hos meg også!

    SvarSlett
  2. Så fint!

    Farmoren til en venninne av meg brukte også vaffelrøren som en slags reste-dunk. Venninnen min forteller at fiskesuppe ikke egner seg spesielt godt i vafler...

    SvarSlett
  3. Kult! Minner meg om pappa, som lager ny mat av gamle rester hele tiden :) Så utrolig godt ut! God helg :)

    SvarSlett
  4. rosiner, tranebær, frø, honning, sukker... Det meste blir vel godt med en slik blanding, når slutter du å kalle det havregrøt? ;-)

    SvarSlett
  5. hehe, tja... hvis jeg hadde spredd blandingen utover et bakeapapir og stekt det i ovnen hadde det sikkert blir gode kjeks :-)

    Men jeg tror dette funker m vanlig streit havregrøt også. Bare husk ekstra sukker eller honning.

    SvarSlett
  6. Disse må også testes! Dette ser jo sunt ut. Og veldig veldig godt!

    Enig med mannen i valg av navn. ;-)

    Ha en nydelig tirsdag!

    SvarSlett
  7. Jeg må bare nevne at jeg virkelig elsker konseptet ditt her, og jeg kommer til å bruke masser av tipsene dine i min matlaging:) Kjempebra, stå på!!!

    SvarSlett
  8. SÅ hyggelig, Dina! Legg gjerne igjen tilbakemeldinger på restemat som funker :-)

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr