tirsdag 23. mars 2010

Kyllingsuppe 2: Muligens Mulligatawny


I dag er forkjølelsen borte - kanskje var det gårsdagens hotte og næringsrike indiske kyllingsuppe som gjorde susen?

Mulligatawny er navnet på en anglifisert utgave av en sterkt krydret indisk suppe (eg. "pepper soup") - udødeliggjort gjennom "Grevinnen og hovmesteren" (I think we'll have Sherry with the soup, James). Det finnes tusenvis av oppskrifter på mulligatawny -  med utrolig store variasjoner i innhold. Virker nesten som om fellesnevneren bare er karri og kraft....  Så denne suppa er min variasjon over temaet mulligatawny, basert på hva jeg hadde i skapet (så fikk jeg brukt opp noen rester også, gitt).

Kyllingmulligatawny (ca 3 personer)
1 grønn chili uten frø
1 liten ingefærknoll (omtrent på størrelse med en fingertupp)
1 løk
2 fedd hvitløk
1/2 rød stekt rød paprika i terninger
2-300 gram kokt eller stekt kyllingkjøtt i strimler
2 stenger stangselleri
1 kopp stekt squash i terninger
1 liter kylling- eller hønsekraft
1 boks koksmelk
1 eple
1 liten kopp kokt ris (kan utelates eller erstattes med kokt potet i terninger)
2-3 ss "mild madras curry powder"
1 ts spisskumin hvis du har1 ts gurkemeie (mest for fargens skyld)
sitronsaft, sukker, salt og pepper etter smak

Først kjørte jeg halve løken, chillien, ingefærbiten og hvitlkøken i kjøkkenmaskinen til en skikkelig finhakket masse. Så freste jeg denne blandingen sammen med curry- og korianderpulveret i godt med glovarm solsikkeolje, etter noen sekunder hadde jeg også oppi resten av løken i terninger. Bruker du rå paprika og squash har du også oppi dette nå, deretter stangselleri i små biter. Etter å ha frest krydderblanding og grønnsaker i et par minutter (det må ikke bli svidd - rør kontinuerlig) har du oppi hønsekraft og koksmelk. La det koke inn litt. Så har du oppi kylling eller hønsekjøtt og det du måtte ha av ferdig stekte grønnsaker i små terninger. Når alt er gjennomvarmt har du i et eple i små terninger.

Smak tilslutt til med sukker, sitronsaft, salt og pepper. Jeg serverte med poppadums, men nan-brød hadde selvfølgelig også vært en vinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr