mandag 12. november 2012

Vi misjonerer videre: Reste-workshop!

Dette er så veldig veldig gøy! Til helgen skal jeg til Tromsø for å holde restematworkshop med åtte utvalgte familier som deltar i Grønn Hverdag Nord sitt prosjekt "Familien Matvett". Gjennom et tre-ukers opplegg skal åtte familier bli kurset i holdbarhet og oppbevaring av matvarer, lære fakta om matsvinn, få råd om innkjøp og til slutt avsluttes kurset med restematworkshop og felles middag. Den familien som klarer å redusere matavfallet sitt mest i løpet av kursperioden vinner en kveld på en av Tromsøs bedre restauranter. Det er altså den praktiske delen av kurset jeg skal holde.

Jeg tar med meg et par klassiske restemat-oppskrifter som vi skal lage sammen (hvilke må jeg holde hemmelig), i tillegg skal alle kursdeltagerne ta med seg rester fra kjøleskapet som vi skal prøve å lage god redesignet mat av. Jeg kommer også til å gi noen tips om restemat generelt og fortelle om hvilke matvarer det kan være greit å ha på lur i skap og kjøleskap for til en hver tid for å kunne improvisere fram lekre resteretter.

All ære til Grønn Hverdag som har startet opp dette tiltaket i samarbeid med ForMat, Remiks  og Tromsø Kommune. Noe å kopiere for ander kommuner? Restemat.no stiller gjerne opp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr