lørdag 10. november 2012

Fry it up!


Jeg innrømmer det: jeg er en sucker for alt som er frityrstekt.... gyllent, sprøtt, knasende; med all slags smakfulle overraskelser inni. Men så er det det at jeg har litt angst for selve friteringen, fordi det alltid er noe som går galt når jeg skal frityrstyke i gryte hjemme. Oljen er ikke varm nok, eller den er for varm, eller jeg brenner meg, eller maten går i oppløsning, eller jeg etterlater kjøkkenet stinkende med et tynt fettlag på alle flater....  Derfor ble jeg glad når den nystartede nettbutikken Whiteaway ville sende meg en frityrkoker for testing. Tefal Actifry skulle til og med være en så fantastisk oppfinnelse at du kan lage pommes frites med bare en spiseskje olje - og altså slippe de fleste kaloriene som vanligvis følger med fritering. For saken er: fritering er en genial make-over for alle slags rester. Kokte grønnsaker, kyllingbiter, fiskerester - alt kan bli til små delikatesser som serveres som snacks med en deilig dip eller saus til. Og Cola. (Får alltid lyst på cola når jeg spiser fritert mat, selv om jeg aldri aldri drikker cola ellers. Ok, det var løgn. Nesten aldri).

Som sagt så gjort: Jeg har testet Actifry. Problemet var bare at Actifry egentlig ikke er en frityrkoker, mer en slags sautérpanne med automatisk rørefunksjon. Veldig smart hvis du skal steke større porsjoner med grønnsaker, eller lage kjøttsauser og andre ting som må røres mye i. Men Actifry egner seg overhode ikke hvis du skal steke ting som skal paneres eller dyppes i frityrøre. Mitt forsøk på å lage falafel var helt mislykket, da Actifry rørte bollene i stykker og det hele ble til kikertgrøt... Men den er kjempefin å steke løk i - løken ble perfekt stekt, og det nesten helt uten stekos på kjøkkenet.  Og jeg laget utrolig gode rotfrukt-chips (på bildet over) med pastinakk og persillerot. Og så ble det perfekt pommes frites - det skal den ha! Med bare en spiseskje olje. Dessuten kan Actifry være kjekk å ha for å steke ting som skal pakkes inn i rispapir eller filodeig (prøv å lage små forundringspakker av diverse rester) - og, den virkelige positive overraskelsen, Actifry fungerer kjempefint til å varme opp middagrester i! Varmen blir jevnt fordelt, og du trenger ikke bruke noe ekstra fett eller olje.  Så alt i alt, har du god plass på kjøkkenet og er skikkelig glad i pommes frites eller steker veldig mye løk kan Actifry være vel verdt investeringen (litt over 1000-lappen hos Whiteaway), men for min del kommer jeg fortsatt til å være på utkikk etter en skikkelig frityrkoker.

Her finner du Actifry hos whiteaway.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr