søndag 19. juni 2016

Råbra rabarbra

Ser ut som ugress, er botanisk sett en urt, brukes som en grønnsak og smaker som en frukt... Rabarbra er rare greier, men kan brukes til veldig mye mer enn å spises rå med sukker på....

Jeg har inntrykk av at hvis man først har rabarbra i hagen, så har man veldig mye. Så mye at man ikke klarer å bruke opp alt selv. Jeg får i hvert fall stadig tilbud om rabarbra fra ulike hold, og siden min plante er ganske ung og ikke bærer så mye ennå takker jeg gladelig ja. Her er noe av det jeg pleier å gjøre med rabarbraen:

Fryse i biter
Hvis jeg ikke har tid til å sylte, safte eller bake skjærer jeg rabarbrastilkene i centimeterlange biter og fryser dem ned i porsjonsposer, da har jeg alltid muligheten til å slenge sammen en smuldrepai med rabarbra på kort varsel (eller koke syltetøy eller rabarbrasuppe).

Koke saft/limonade
Jeg har saftkoker som jeg har brukt til å koke rabarbrasaft med et par ganger. Det blir ikke veldig mye saft av rabarbraen i saftkoker, så det kan være lurt å koke den to runder, hvor du rører ut «grøten» som er igjen etter runde 1 med litt vann får du koker på nytt. Saften du da får kan blandes omtrent 50/50 med vann. Ellers er den ordentlige måten å lage rabarbrasaft på å koke opp med vann og sile gjennom et klede. Prøv deg for eksempel på denne digge rabarbralimonaden med sting fra Takkforlaget

Lage rabarbrasuppe
Skjær rabarbraen i biter (etter min mening er det ikke nødvendig å skrelle rabarbraen, bortsett fra de aller groveste stilkene), kok opp med nesten like mye sukker som vekten av rabarbraen, og ønsket mengde vann. Lite vann = grøt, mye vann = tynn suppe. Kok gjerne med en vaniljestang. Jeg bruker ikke jevning i rabarbrasuppe, men det er smak og behag. Server kald med is eller krem eller vaniljekesam.

Bake smuldrepai
Bruk en grunnoppskrift på søt paideg, legg rabarbra i små biter i bunnen av en godt smurt paiform, hell over rikelig med sukker og smuldre deigen over til slutt. Noen blander et par skjeer potetmel sammen med rababraen for at ikke paien skal bli alt for sausete. Jeg synes det blir ekstra godt hvis jeg bytter ut halvparten av melet i deigen med malte mandler eller havregryn, og gjerne en teskje kanel i tillegg. Må serveres varm, aller helst med vanijeis!

Bake tante Elines råbra rabarbrakake
Fantastisk god kake med mørdeigsbunn og marengslokk. Jeg har lært den av min tante Eline, men hun kaller den Fru Bergs Rabarbrakyss. Oppskrift her (litt modifisert av meg). Til en stor langpanne tredobler du oppskriften.

Koke chutney
Vi bare må ha rabarbrachutney til ost her i huset. Gjerne nok til hele vinteren igjennom. Den funker også veldig bra til kylling, svin og, hold your horses, kald makrell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr