torsdag 19. januar 2012

Ukens tips: lettvint milkshake

Har du tenkt over hvor mye syltetøy det egentlig er igjen i syltetøglasset når det liksom er tomt? I stedet for å skylle ut restene i vasken kan du lage jordbærmelk, blåbærmelk, eller hvadunåhar av syltetøy-melk.

Dette trikset er kanskje banalt, men jøje meg for en suksess til barnas kveldsmat, eller på cornflakes til frokost: tøm melk i det nesten-tomme syltetøyglasset. Rist iherdig til alt syltetøyet har løst seg opp. Hell over i glass.

Ekstra-tips: vi bruker en god del soyamelk her i huset. Soyamelk har den egenskapen at den tykner
når den kommer i kontakt med syre, som det er i all slags frukt og bær. Hvis du bruker soyamelk i syltetøyrestene får melken derfor en tykk, milkshake-aktig konsistens.

4 kommentarer:

  1. Hei Fru Lou, fin blogg. Hit kommer jeg sikkert tibake for å finne inspirasjon til å bruke opp restematen min. Jeg har også funnet inspirasjon på et par engelske nettsteder:

    http://www.lovefoodhatewaste.com/
    http://www.wasteawarelovefood.org.uk/

    Mitt beste tips å planlegge innkjøpene og ikke lage mer enn man skal spise.

    hilsne Cecilie

    SvarSlett
  2. Hei Cecilie, takk for hyggelig tilbakemelding :-)

    Jeg kunne nok vært veldig mye flinkere til å planlegge innkjøp og ukesmenyer og hvor mye mat jeg lager, men nettopp fordi jeg ikke er så flink til det så blir det mye kreativ restemat i stedet!

    Lykke til videre med www.ceciliesmat.no!

    Lou

    SvarSlett
  3. Elsker bloggen din, men vær oppmerksom på at soya kan være skadelig for deg.

    SvarSlett
  4. Så hyggelig at du elsker bloggen min! Det er vel delte meninger hva angår soya. Jeg prøver å holde meg til økologisk soyamelk tilsatt kalsium, og ungene får havremelk.

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr