mandag 1. oktober 2012

Potetlapper med ost

Denne ideen har jeg stjålet fra boka Restekjærlighet. Den opprinnelige versjonen i boka er med blåmuggost, men jeg laget en variant med Jarlsbergost, som gikk ned på høykant også hos de  minste i vår familie. Jeg serverte potetlappene en kjøttfri mandag som hovedrett, med en grønn salat og hjemmelaget ketchup ved siden av. Men dette er også helt perfekt comfort food en høstkveld foran tv'en. Varmt, mykt, klissete, litt sprøtt og passe salt. Både rødvin, cola og øl er perfekt match. Sikkert kakao også.

Mengdeangivelser er vanskelig her, fordi det er stor forskjell på hvor mye væske det er i potetstappe. Jeg måtte bruke ganske mye mel i min potetpuré-rest for å få dem til å henge omtrentlig sammen, men har du en grov og stiv potetstappe må du spe med melk. Min oppskrift er litt forskjellig den i Restekjærlighet, men det er altså ikke eksakt vitenskap vi snakker om her. Prøv deg fram!

Potetlapper - oppskrift:

Omtrent 5 dl potetmos/potetstappe/potetpuré
2 egg
5-6 ss hvetemel
litt melk (ikke nødvendig hvis det er puré du har)
1/2 ts revet muskatnøtt
1-2 ts salt (avhengig av hvor salt ost du bruker og hvor salt potetmosen er i utgangspunktet)
3-4 dl revet jarlsbergost, eller andre osterester

Rør alle ingrediensene unntatt osten godt sammen. Lappene skal først bare stekes på en side. (Jeg stekte lappene på middels varme i bare olje for å få en litt frittert skorpe, mens i den opprinnelige oppskriften brukes det smør. En blanding er kanskje det beste). Så legger du godt med revet ost på halvparten av lappene, og legger de andre oppå med den stekte siden opp. La dem steke videre på lav varme noen minutter på begge sider til osten i midten er smeltet.

1 kommentar:

  1. Likte du ideen? Stem på oss her davel: http://www.matbloggsentralen.com/2012/09/ukens-utfordring-poteter.html

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr