fredag 26. oktober 2012

Kjøttfrie dager

En viktig del av mitt prosjekt med denne bloggen er å få folk (deg!) til å bli mer bevisst på at vi kan påvirke verden med matvalgene vi tar. I tillegg til å redusere mengden mat vi kaster, er det også andre måter å tilpasse kostholdet sitt på for å belaste miljøet mindre. Noe av det mest effektive du kan gjøre for å redusere ditt miljømessige fotavtrykk er å spise mindre kjøtt.

Det er en helt annen holdning til vegetarisk mat nå enn for bare ti år siden (da en vegetarianer enten var hardcore dyreverner eller hippie eller helst begge deler), og i det siste har det kommet flere kokebøker om vegetarmat. Den ferskeste heter "Kjøttfrie dager" og er skrevet av Aftenpostens matskribent Yngve Ekern. Boka er usnobbete, morsom å lese (noen ganger litt i overkant morsom til kokebok å være) og oppskriftene er definitivt overkommelige for vanlige familiekokker. Det jeg leste med størst interesse i boka var info-kapitlene til slutt, om miljø, dyrevelferd og kjedemakt - de kunne gjerne vært innledningskapitler! Bildene i boka er derimot ikke spesielt innbydende, og ved nærmere ettersyn viser det seg at matbildene er tatt av forfatteren selv. Vet ikke om tanken er å spare penger eller vise mat med "et ærlig uttrykk", uansett funker det ikke helt for meg.

Jeg synes for øvrig det er litt rart med en vegetarisk kokebok som inneholder oppskrifter på fisk og sjømat. For min del er utfordringen de rene vegetariske rettene. Skal jeg lage fisk og sjømat vil jeg heller bruke kokebøker fra noen som er eksperter på akkurat det. Og poenget med en kjøttfri hverdag er ikke å gå over til å spise laks eller sei 5 dager i uka. Selv prøver vi å spise minst én helvegetarisk middag i uka (altså ikke kjøtt eller fisk), og vi bruker minst mulig rødt kjøtt og industrikylling. Noen gjengangere på bordet når det er kjøttfritt hos oss er linsesuppe og veggisburgere, gjerne laget på rester av kikertcurry eller lignende.

Ellers mener jeg at det finnes mange måter å redusere kjøttforbruket sitt på uten å bli helt veggis: det er for eksempel stor forskjell på å spise biff til middag og å spise en mettende suppe med masse grønnsaker og gryn, og en svineknoke kokt med for smakens skyld. Det er jo den totale mengden kjøtt man spiser som teller for miljøregnskapet, og da må man redusere på alle måter, for noen kan det å slutte å spise kjøttpålegg kanskje være like effektivt som å innføre en vegetarmiddag i uka. Dessuten er det en del kjøtt man kan spise med god miljøsamvittighet, i Norge for eksempel rein, elg og hjort.

Jeg har testet ut oppskriften på falafel i boka, men stekte kakene som burgere i stedet for boller. Dessverre sto det ikke noe om hvordan man skulle justere oppskriften hvis man brukte egne bløtlagte kikerter i stedet for hermetiske, så jeg måtte prøve meg litt fram (deigen blir mye tørrere med de du bløtlegger selv). Sånne ting irriterer meg litt, særlig når han på siden foran har beskrevet at det er tre alternativer når du skal bruke kikerter. Men godt ble det.
Boka kan forresten kjøpes her.

p.s. Tidligere i år hadde jeg kjøttfri måned her på bloggen. Du finner innleggene her:
http://restemat.blogspot.no/search/label/kj%C3%B8ttfri

p.p.s: Her er noen gode vegetarmat-blogger:

All about Eva
Veggisbloggen
Purevege
Vegetarbloggen


1 kommentar:

  1. Hei! Fantastisk innlegg og AMEN for det. Takk for anbefaling av min blogg :)

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr