søndag 1. januar 2012

Kalkun peking-style


En av tre nordmenn spiser kalkun på nyttårsaften - noen som har rester igjen?  Kalkunkjøtt blir fort tørt og kjedelig uten saus og stuffing og alt det deilige tilbehøret. Prøv heller å lage noe helt nytt med kalkunrestene. Til en lett januarmiddag kan du med fordel prøve en asiatisk -inspirert wrap-variant.

Dette er en enkel rett, inspirert både av den kinesiske " bang-bang kylling" og den klassiske kinesiske måten å servere and på: peking duck. Sausen har jeg smakt meg frem til etter hva jeg hadde for hånden. Alle ingrediensene jeg har brukt får du på Rema eller Kiwi.

Ingredienser:
Kalkunkjøtt
Vårløk
Agurk
Friske urter: Koriander/mynte/bladpersille (etter smak og behag og hva du får tak i )
Ferdige hvetetortillas, eller tynne kinesiske pannekaker.

Sausen:
1/2 løk
2 hvitløksfed
1 ss nøytal olje
1ts sesamolje
2-3 ss soyasaus
3 ss peanøttsmør, helst den glatte varianten
2-3 ss plommesyltetøy
En knivsodd chilipaste er fersk finhakket chili
Eplejus
Potetmel

Kalkunkjøttet rives/plukkes i strimler. Grønnsakene skjæres i staver.

Sausen: finhakk løk og hvitløk og surr blankt i olje. Ha i resten av ingrediensene bortsett fra eplejus og potetmel. La det forsiktig koke opp. Smak på sausen. Så bruker du eplejus og potetmel for å regulere sødme og tykkelse. Jeg brukte ca 3 dl jus og 2 ss potetmel. La sausen småkoke et par minutter før du tar den av platen og lar den avkjøle noe.

Kalkunkjøttt skal druknes i sausen og lunes, men det skal ikke være kokepunkt-varmt.

Fordi denne retten ble improvisert fram en romjulskveld serverte jeg kjøtt, saus, urter og grønnsaker i hvetetortillas som jeg hadde for hånden, men jeg vil  absolutt anbefale å prøve med tynne kinesiske pannekaker hvis du bor i nærheten av en asiatisk matbutikk - eller forsøke å lage dem selv, feks etter denne oppskriften.

Godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr