fredag 22. januar 2010

Reingjeterens pai?







Dette er vel strengt tatt ikke en pai i norsk forstand, men kommer ikke på noe annet godt navn...retten er inspirert av den engelske Shepherds Pie, som er et glimrende utgangspunkt for å bruke opp alskens gryteretter eller stuinger:

Grunnoppskrift Shepherds Pie (3-4 pers)
500 g lammekjøttdeig
1 stor løk, grovhakket
litt tomatpuré
worcestersaus
2 dl kjøttbuljong el kraft
hvetemel til jevning
2 gulrøtter, grovhakket
Potetmos, hjemmelaget eller pose, ca 2 l.
2 dl melk
2 egg
smør
salt og pepper

Brun kjøttdeig og løk i litt olje med grovkvernet sort pepper, når det begynner å få fin farge har du i gulrøtter og surrer litt til, så har du i 2-3 ss tomatpure som du lar frese en kort stund. Heller over kjøttbuljongen (hold av litt til å røre ut meljevningen) og worcestersaus. La det koke litt inn og rør inn meljevning og kok til passe tykk konsistens. Smak til. Ha kjøttstuingen i en smurt ildfast form.

Rør inn melk og egg i potetmosen og hell/legg blandingen forsiktig over kjøttstuingen. Bruk ostehøvelen til å skjære tynne skiver meierismør som du legger på toppen. Stek på 200C til formen er gjennomvarm og den har en gylden overflate ( ca 20min). Tradisjonelt serveres shepherds pie med grønne erter (og mørkt øl!).

Poenget her er at du kan bytte ut lammekjøttstuingen med nesten en hvilken som helst annen gryterett eller stuing med rødt kjøtt. Feks en bolognese-rest. Min svært vellykete vri på Shepherd pie kommer her:

Reingjeterens pai
Jeg brukte ca 1 l finnbiffrest som jeg pepret litt ekstra før jeg hadde i en ildfast form, og strødde kapers over. Så la jeg omtrent like mye potetmos irørt melk og egg over. Det hele toppet jeg med skiver av hvit gjeitost.

Serverte en grønn salat med eplebiter og hele tyttebær til, i tillegg til grovt brød.

Det ble skikkelig godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr