onsdag 6. januar 2010

Kalkunfrikassé


Kalkun er klassisk nyttårsaftenmat. I min familie spiser vi også kalkun på julaften. Faren min kjøper alltid den største kalkunen han kommer over, fordi det sies at de største kalkunene er de saftigste. Jeg vet ikke helt om det spiller noen rolle, for etter min mening er kalkun ganske tørre og kjedelige greier uansett... (Pappa, julemiddagen din er super og smaker barndomsjul for meg - men det er jo fyllet og alt tilbehøret som gjør det!)

Vel, på grunn av den overdimensjonerte kalkunen som blir servert julaften får vi kalkun jevnlig ihvertfall fram til påske på familiemiddager- stadig seigere og tørrere og vanskeligere å få i seg. I fjor tok jeg ansvar for noe av restene og lagde en frikassé. Det ble ganske vellyket synes jeg. Det noe tørre kalkunkjøttet har godt av å bade i saus, og de søte rotfruktene kler fuglen godt.

Kalkungryte / frikassé (3-4 pers)
ca 500 g kalkunkjøtt i biter/strimler, lyst eller mørkt
1 stor søtpotet
1 stor pastinakk
aspargesbønner (kokte eller frosne)
3 ss smør
3 ss hvetemel
1 l væske (=kyllingkraft/hønsekraft, vann med hønsebuljong eller kraft kokt på kalkunen selv)
1 ss sennep
fløte- eller melkeskvett
sort pepper
noen stilker persille og/eller løpstikke

Skjær pastinakk og søtpotet i staver eller litt store biter. Kok såvidt møre i lettsaltet vann.

Grovhakk løken og surr i smøret. Rør inn melet og spe med væsken litt etter litt til den får riktig "stuingkonsistens". Bland i godt med pepper, sennep og hakkete urter og la koke noen minutter. Legg i grønnsakene og kalkunkjøttet, og varm opp til rykende varmt. Smak evt til med litt fløte, og salt hvis du ikke har brukt buljong.

Server med ris, grov potetmos eller bare godt brød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr